سخنرانی امین فروغی درباره اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران موبایل سامیت

اخبار

اولین دوره رویداد ایران موبایل سامیت 30 و 31 خرداد ماه در سالن همایش‌‎های کتابخانه ملی ایران برگزار شد. در دومین روز از این رویداد، امین فروغی، مدیر عامل تگرو با موضوع « اینفلوئنسر مارکتینگ خوب، اینفلوئنسر مارکتینگ بد» به سخنرانی پرداخت.

او سخنان خود را با تعریف از اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ آغاز کرد.« افرادی که در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام که دارای مخاطبان زیادی هستند در اصطلاح اینفلوئنسر می‌گویند. تبلیغاتی که این افراد در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند اینفلوئنسر مارکتینگ نام دارد.» سپس با دسته‌بندی انواع کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ هر کدام را شرح داد.«به طور کلی این تبلیغات به دو دسته Native و Direct تقسیم می‌شوند. بعضی افراد تاثیر گذار در شبکه‌های اجتماعی در پست‌ها و استوری‌های خود اعلام می‌کنند که محتوا تبلیغاتی است که نمونه‌ای از تبلیغات مستقیم یا Direct است. شیوه‌های اعلام تبلیغاتی بودن محتوا به شرح زیر است:

  • استفاده از لوگو تبلیغ‌دهنده در عکس یا ویدیو
  • استفاده از هشتگ تبلیغ یا مشابه آن
  • تگ کردن پیج تبلیغ‌دهنده در عکس یا ویدیو
  • اظهار تبلیغاتی بودن محتوا در ویدیو یا کپشن توسط اینفلوئنسر

از جمله معایب این نوع کمپین‌ها، سلب اعتماد مخاطب نسبت به محصول یا خدمت است. در دسته دوم که کمپین‌های Native هستند به صورت غیر مستقیم اینفلوئنسر یک محصول یا خدمت را تبلیغ می‌کند بدون آن که بیان کند محتوا تبلیغاتی است. این کمپین‌ها به دلیل تاثیری که در ناخودآگاه مخاطب دارند موثرتر هستند.»برای درک بهتر کمپین‌های native اینفلوئنسر مارکتینگ، به بررسی یکی از پروژه‌های تگرو که تبلیغی برای خواننده‌ای به نام «امیر یار» پرداخت:

«در کمپین اینفلوئنسر مارکتینگی که برای خواننده‌ای به نام «امیر یار» انجام دادیم، هیچ اشاره‌ای به اسم امیر یار بودن نکردیم و تنها در ویدیو اینفلوئنسر، موزیک او را پخش نمود. این ویدیو بیش از 1200000 بار در اینستاگرام دیده شد، 5000 کامنت دریافت کرد و بیش از 20 پیج و کانال این ویدیو را در کمتر از یک هفته به اشتراک گذاشتند. طبق تخمین ما این ویدیو در مجموع بیش از 3 میلیون بار دیده شده است.»

اینفلوئنسر مارکتینگ خوب، اینفلوئنسر مارکتینگ بد

سپس امین فروغی توضیحاتی درباره اثربخشی اینفلوئنسر مارکتینگ داد: «طبق تحقیق Mediakix درمورد اثربخش بودن اینفلوئنسر مارکتینگ در سال 2019، بیش از 89% از افرادی که از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنند اظهار کرده‌اند نتیجه بهتری از اینفلوئنسر مارکتینگ نسبت به سایر تکنیک‌ها گرفته‌اند. اینفلوئنسر مارکتینگ 11 برابر ROI بهتری نسبت به سایر شیوه‌ها دارد، با توجه به اینکه مهم‌ترین شاخص اثربخشی تبلیغات ROI است در ادامه قصد دارم به بررسی کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ در دنیا بپردازم.کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ به سه طریق قابل اجرا است:

  • اجرای کمپین به طور مستقیم از سوی برند
  • واگذاری کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ برند به آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ
  • اجرای کمپین به وسیله پلتفرم‌های اینفلوئنسر مارکتینگ

مزیت منحصر به فرد استفاده از پلتفرم در همکاری با میکرو اینفلوئنسرها است. بدون پلتفرم، امکان شناسایی و همکاری با 100 تا 200 میکرو اینفلوئنسر را ندارید. طبق تخمین ما از طریق اینفلوئنسرهای ایرانی حداکثر به   15 میلیون از 40 میلیون کاربر ایرانی اینستاگرام دسترسی خواهید داشت. 25 میلیون مخاطب باقی‌مانده تنها از طریق میکرو اینفلوئنسرها قابل دسترسی هستند. از دیگر مزایای میکرو اینفلوئنسرها اثربخشی بیشتر به دلیل ارتباط نزدیک‌تر اینفلوئنسر با فالووران و شناسایی مخاطبین بالقوه برند است. نکته مهم دیگر این که اجازه ندهیم اعداد ما را فریب دهد.» او سپس برای مثال به یکی از کمپین‌های اخیر پلتفرم تگرو اشاره کرد: «ما یک همکاری با چند اینفلوئنسر برای تبلیغ یک اپلیکیشن کیبورد در استوری داشتیم. سه اینفلوئنسر واینر(تولید کننده ویدیو سرگرم‌کننده) و نفرم چهارم لایف استایل اینفلوئنسر بود. نفر چهارم فالوئر و تعداد ویوی کمتری داشت اما نصب اپلیکیشن از سه نفر دیگر بیشتر بود. پس باید هدف از اینفلوئنسر مارکتینگ معلوم باشد. می‌خواهیم فروش بیشتر شود یا قصدمان افزایش اعتبار است؟ نباید تنها میزان فالوور یا بازدید استوری در نظر بگیریم. نکته مهم دیگر انتخاب اینفلوئنسر مناسب است تا کانورژن بالاتری بدست آوریم اینفلوئنسر مارکتینگ برای تمام اهداف مطلوب است. برای نمونه یک تبلیغ برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش جهت آگاهی مردم از کیسه‌های تجزیه‌پذیر داشتیم. مثال دیگر نصب اپلیکیشن با بودجه کم بود که 537 نصب در 24 ساعت داشت با هزینه مشابه امکان این میزان نصب وجود نداشت. برای کمپینی که برای امیریار داشتیم نامی از ایشان برده نشد اما اغلب مردم در کامنت‌ها نام خواننده را پرسیده بودند. بنابراین در تمام زمینه‌ها از اینفلوئنسر مارکتینگ می‌توان بهره برد.» در پایان او بایدها و نبایدهایی که کسب‌وکارها برای اجرای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ باید در نظر بگیرند را مطرح نمود. برخی نکات او عبارت اند از :

  • اینفلوئنسر مورد نظر باید با هدف و حوزه کسب‌وکار ما مرتبط باشد.
  • تعداد افرادی بالقوه‌ای که از همکاری با اینفلوئنسر به آنان دست خواهیم یافت باید مشخص باشد.
  • علاقه‌مندی فالووران اینفلوئنسر باید تعیین شود
  • هدف از اینفلوئنسر مارکتینگ را تعیین کنید
  • ارزیابی پیج اینفلوئنسر از امور مهم و نسبتا دشوار اینفلوئنسر مارکتینگ است
  • بودجه کمپین را مشخص کنید و بهتر است ابتدا با بودجه پایین تست بگیرید. میکرو اینفلوئنسرها بهترین گزینه هستند
  • اینفلوئنسرها با آژانس‌ها و پلتفرم‌ها بهتر ارتباط برقرار می‌کنند
  • بهترین نوع کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ Native هستند

این سخنرانی با پخش دو نمونه تبلیغ خوب  و بد از کمپین یک برند خاتمه یافت.

 

به اشتراک بگذارید