15 نوع کمپین تبلیغاتی برای همکاری برندها با اینفلوئنسرها

آموزش

امروزه اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ در بازاریابی دیجیتال بر کسی پوشیده نیست. اما کمتر به استراتژی‌های اجرای این شیوه بازاریابی اشاره شده است. بنابراین در این مقاله سعی کرده‌ایم به برخی از کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ بپردازیم. کسب‌وکارها می‌توانند به اقتضا نیاز و هدفی که دارند نحوه‌های مختلف همکاری با اینفلوئنسرها را آزمایش کنند. مواردی که در ذیل خواهیم گفت تنها بخشی از انواع کمپین‌هایی است که می‌توانید اجرا کنید.

کد تخفیف یا بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)

یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اگر قصد فروش و تبدیل سرنخ (لید) به مشتری داشته باشد، نیاز به ایجاد انگیزه‌ای قوی برای ترغیب افراد به خرید دارد. بنابراین باید به مخاطبان خود انگیزه کافی برای خرید بدهید. این هدف  از طریق یک کد تخفیف منحصر‌به‌فرد که اینفلوئنسر در اختیار فالوورهای خود قرار می‌دهد محقق ‌می‌شود. این کد تخفیف باید به اندازه‌ای چشمگیر باشد که کاربر نتواند از آن چشم‌پوشی کند و احساس نیاز به خرید آن بلافاصله در او برانگیخته شود. بهتر است برای هر کدام از اینفلوئنسرهایی که با آن‌ها همکاری صورت می‌گیرد یک کد تخفیف خاص در نظر بگیرید تا اینفلوئنسرها در محتوای خود از آن‌ها استفاده کنند.

همچنین نوع دیگری از همکاری در اینفلوئنسر مارکتینگ که به فروش کمک می‌کند بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش (Affiliate Marketing) است. در این حالت اینفلوئنسر به ازای فروش محصولی که آن را در صفحه خود تبلیغ نموده کمیسیون دریافت می‌کند. درAffiliate Marketing  اندازه‌گیری ROI و سنجش موفقیت کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ راحت‌تر است. اینفلوئنسرها در چنین کمپینی فعال‌تر و حمایت‌گرتر هستند زیرا سودآوری آن‌ها به میزان فروش بستگی دارد. ارزشی که آن‌ها در محتوا برای ترغیب مخاطب به خرید خلق می‌کنند منجر به افزایش فروش و سود بیشتر برایشان می‌گردد.

انواع کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ

مسابقه یا کمپین‌های Giveaway

اگر هدف کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ آگاهی از برند و شناخته شدن محصولات و خدمات یک کسب‌وکار باشد، یکی از بهترین انواع همکاری مسابقه یا کمپین‌های Giveaway است. از اینفلوئنسر درخواست کنید تا میزبان یک مسابقه باشد (کسب‌وکار شما به رایگان محصولات شما را در اختیار اینفلوئنسر قرار می‌دهد و او آن‌ها را به عنوان جایزه به فالوورهای خود می‌دهد) یا از آن‌ها برای مسابقه‌ای که در صفحه کسب‌وکار خودتان در حال برگزاری است دعوت کنید. در این کمپین‌ها، خلاقیت در نوع مسابقه و شرایط ورود به آن بر جذب مخاطب مورد هدف برند موثر خواهد بود. علاوه بر آگاهی از برند این مدل از همکاری با اینفلوئنسرها به افزایش فالوور شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکار، تکمیل بانک ایمیل مخاطبان و جمع‌آوری اطلاعات آنان کمک می‌کند. بنابراین از یک مسابقه با همکاری اینفلوئنسرها به نفع اهداف بازاریابی خود استفاده کنید.

سفیر برند (همکاری بلند مدت)

همکاری با اینفلوئنسرها بر اساس زمان به دو دسته تقسیم می‌شود، همکاری بلندمدت و همکاری کوتاه مدت (یک‌باره). معمولا در همکاری طولانی مدت اینفلوئنسر نقش «سفیر برند» را بر عهده می‌گیرد. در یک دوره زمانی چهره اینفلوئنسر به عنوان نماینده برند شناخته و به بخشی از هویت آن تبدیل می‌شود. این همکاری شبیه به شیوه‌های سنتی تبلیغات است که کسب‌وکارها با یک سلبریتی برای مدت زمان مشخص همکاری می‌کنند و نام سلبریتی با برند گره می‌‌خورد.

بلاگ‌پست با حمایت مالی (محتوای اسپانسردار)

پتانسیل چشمگیر ROI بالا در همکاری‌های بلند مدت، به این معنا نیست که همکاری‌هایی که تنها یک بار صورت می‌گیرند کمپین‌های موثری نیستند. بلاگ‌پست‌های اسپانسردار نوعی از همکاری‌های کوتاه مدت با بلاگرها هستند. این نوع همکاری بر روی سئو کسب‌وکار می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد. نکته دیگر اینکه چنین محتواهایی معمولا ارزش‌آفرین است و متناسب با نیاز مخاطب بلاگر تولید می‌شوند، در نتیجه سرمایه‌گذاری ماندگارتری خواهند بود. بلاگ‌پست‌ها در موتورهای جستجو Index می‌شوند و عمر محتوا در بلاگ بیشتر از شبکه‌های اجتماعی است. (یک پست در شبکه‌های اجتماعی فقط 12 ساعت کشش جذب مخاطب دارد)

بلاگ پست اسپانسردار (محتوای اسپانسردار)

رویداد خبرساز

این نوع همکاری ریسک‌های خاص خودش را دارد. هر چند اگر با اینفلوئنسر درستی همکاری کنید نتیجه شگفت‌آوری خواهد داشت. یکی از اهداف این نوع همکاری شناخته شدن در بین مردم و آگاهی از برند است. این رویدادها برای لانچ یا معرفی محصول جدید مناسب کاربرد دارد. اینفلوئنسر در یک رویداد توجه مخاطبان را جلب می‌کند و نشان می‌دهد در صورت نخریدن این محصول، آن‌ها محصول مهمی را از دست خواهند داد. گاهی نیز برای برداشتن تمرکز عموم مخاطبان بر روی یک موضوع استفاده می‌شود. بنابراین باید درمورد نحوه اجرای آن دقت کرد تا به اندازه کافی صدای برند به مخاطب برسد.

منشن در شبکه‌های اجتماعی

کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی این قدرت را دارند که در فضای آنلاین درباره شما صحبت شود. اگرچه کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی به اندازه محتوای بلاگ ماندگار نیستند، اما اگر کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی طبق اصول اجرا شود، پتانسیل زیادی برای موفقیت دارد. می‌توانید با هدیه دادن محصولات‌تان به چند اینفلوئنسر، نظر آن‌ها را جلب کنید (محصولات باید کاملا رایگان در اختیار آن‌ها قرار گیرد). اگر اینفلوئنسر با محصول شما ارتباط برقرار کند احتمال دارد در صفحه‌شان شما را معرفی کند. اما این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است اینفلوئنسر محتوایی برایتان تولید نکند یا حتی محتوا منفی تولید کند. به یاد داشته باشید صرف فرستادن محصولات اینفلوئنسر را ملزم به همکاری با شما نمی‌کند. ممکن است اینفلوئنسر به دلیل مرتبط نبودن کسب‌وکار به محتوای پیج از معرفی کسب‌وکارتان خودداری کنند. برای نتیجه بهتر، قبل از ارسال محصول  با اینفلوئنسر رابطه برقرار کنید. برای مثال برای پست‌های او کامنت بگذارید، محتواهای او را به اشتراک بگذارید و برای آنها ایمیل بفرستید یا پس از یک بار همکاری از طریق شیوه‌های دیگر، این نوع کمپین‌ را اجرا کنید.

همکاری برندها با اینفلوئنسرها

محتوای اسپانسردار در شبکه اجتماعی

این شیوه مشابه با مورد قبلی است اما علاوه بر ارسال رایگان محصولات، هزینه پست یا استوری پرداخت می‌شود. اطمینان حاصل کنید تا اهداف و استراتژی کمپین کاملا شفاف و مشخص باشد و بر اساس آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. اگر این همکاری در یک دوره زمانی با چند اینفلوئنسر به صورت همزمان باشد اثربخش‌تر خواهد بود. به غیر از پست و استوری اینستاگرام می‌توان اسپانسر یک پادکست نیز شد. نوع دیگر محتوای اسپانسردار، همکاری با افرادی است که در یوتیوب ویدیو تولید می‌کنند.

پست مهمان در رسانه(شبکه‌اجتماعی) برند

در این نوع همکاری کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود را با بازاریابی محتوایی کسب‌وکارتان ادغام کنید. از اینفلوئنسر بخواهید برای شبکه‌های اجتماعی‌تان محتوا تولید کند. این کمپین شبیه به همکاری با عکاسان و نویسندگان فریلنس است. حتما آن‌ها را در پست مذکور تگ کنید، از زمان و انرژی که برای تولید محتوا صرف کرده‌اند تشکر کنید. اینفلوئنسرها تجربه زیادی از حضور در فضای آنلاین دارند همچنین در زمینه تولید محتوا متخصص هستند، بنابراین برای استفاده از مهارت، دانش و خلاقیت‌شان با آن‌ها در زمینه تولید محتوا همکاری کنید.

واگذاری تولید محتوا به اینفلوئنسر (Influencer Takeover)

کسب‌وکارهایی که می‌خواهند فارغ از کلیشه‌ها و روتین عمل کنند، به سراغ اینفلوئنسر تیک‌اُور می‌روند. در این حالت شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکار به اینفلوئنسر واگذار می‌شود تا او مدیریت و تولید محتوای صفحه برند را برعهده بگیرد. احتمال دارد اینفلوئنسر این نوع همکاری را در صفحه خود اعلام کند و فالوورهای او برای دیدن محتواهایش، صفحه شما را فالو کنند. اینفلوئنسر تیک‌اُور هم به افزایش اینگیجمنت صفحه اینستاگرام‌تان کمک می‌کند و هم بر خلاقیت آن از نظر تولید محتوا می‌افزاید. برای مثال یک برند که در زمینه سفر فعالیت می‌کند از یک اینفلوئنسر حوزه سفر می‌تواند بخواهد که در حین سفر 48 ساعت مدیریت صفحه اینستاگرام را برعهده بگیرد و در این زمان تجربیات سفر خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارد. برای اینفلوئنسر تیک‌اُور نیاز نیست که به او دسترسی کامل به صفحه اینستاگرام‌تان بدهید. می‌توانید از او بخواهید در طول دوره همکاری برای شما محتواهای مورد نیاز را شامل کپشن، عکس یا ویدیو را بفرستد و شما آن‌ها را منتشر کنید.

تبلیغات بنری

سرانجام، تبلیغات بنری نوعی از همکاری با اینفلوئنسرها است که برای کمپین‌هایی با بودجه محدود  توصیه می‌شود. تبلیغات بنری در گذشته منبع درآمد مناسب برای بلاگرها به حساب می‌آمد. اما به فراخور تغییر فضای اینفلوئنسر مارکتینگ، بلاگرها دیگر برای تبلیغات بنری ارزش زیادی قائل نیستند زیرا دستاورد آن کمتر است. امروزه بلاگرها کمتر با نصب بنر در وبسایت‌شان موافقت می‌کنند. ترکیب تبلیغات بنری با بازاریابی وابسته اثربخش‌تر خواهد بود.

تبلیغات بنری در اینفلوئنسر مارکتینگ

بررسی محصول

81% خریداران پیش از تصمیم‌گیری به خرید، در اینترنت درباره محصول موردنظرشان جستجو می‌کنند. در این مدل همکاری پس از ارسال محصول به اینفلوئنسر از او خواسته می‌شود محصول را در شبکه اجتماعی خود نقد کنند. این کار به مخاطبان کمک می‌کند در اقدام به خرید محصول، برند شما را مد نظر قرار دهند. در این حالت اینفلوئنسر به ویژگی‌های مختلف محصول و مزیت‌های آن اشاره خواهد کرد. بعضی از اینفلوئنسرها تنها محتوایی که تولید می‌کنند «بررسی محصول» است.

تهاتر

زمانی که بودجه برند برای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اندک است این نوع همکاری پیشنهاد می‌شود. معمولا نیز نتیجه خوبی به همراه دارد. هر چند با تحول اینفلوئنسر مارکتینگ، اینفلوئنسرها نیز در حال حاضر بیشتر خواهان کمپین‌هایی هستند که در ازای گرفتن هزینه، محصول یا خدمت را تبلیغ کنند. تهاتر برای اینکه مخاطبان هدف‌تان با نام برندتان آشنا شوند مناسب است. همچنین تهاتر شروع خوبی برای ساختن رابطه با اینفلوئنسر نیست و بهتر است در تجربه اول این نوع همکاری را به اینفلوئنسرها پیشنهاد ندهید.

دعوت به رویداد

اگر در تعامل با اینفلوئنسرها به صورت فردی دچار چالش هستید، رویداد ایده‌ی خوبی است. در رویداد، اینفلوئنسرها تجربه ارتباطی بهتری با برند، سهام‌داران و افراد اکوسیستم به دست می‌آورند و با سایر اینفلوئنسرها شبکه‌سازی می‌کنند، اگر قصد برگزاری رویداد دارید باید مطمئن شوید که همه چیز خوب پیش ‌می‌رود از پذیرایی، دکور، دعوت‌نامه تا سایر جزئیات برنامه. اگر اینفلوئنسرها در رویداد اوقات خوبی را بگذرانند، برای کسب‌وکارتان بسیار سودآور خواهد بود.

انواع همکاری اینفلوئنسرها با برندها

نقش درون سازمانی

اگر بودجه زیاد، رویاهای بزرگ و نگاهی خلاقانه به کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود دارید این نوع همکاری مناسب شما است. به جای اینکه با اینفلوئنسر به عنوان یک منبع بیرونی همکاری کنید، آن‌ها را عضوی از کسب‌وکارتان کنید و برای آن‌ها مانند سایر اعضای تیم نقشی در نظر بگیرید. آن‌ها می‌توانند نقش مشاور، مدیر خلاقیت، مشاور دیجیتال یا طراح محصول را داشته باشند. موقعیت شغلی‌ای پیشنهاد دهید که با توانایی آن‌ها و فرصت‌های کسب‌وکار شما متناسب باشد. نمونه خوب این مورد، همکاری یک اینفلوئنسر حوزه فشن با یک برند مد برای طراحی کالکشن جدید است. این نوع همکاری باعث می‌شود تیم شما با زاویه‌ای دیگر از کارشان آشنا شوند. همچنین یک رابطه عمیق با اینفلوئنسر برقرار می‌شود. علاوه‌ بر موارد گفته شده توجه رقبا، رسانه‌ها و مشتریان به سوی شما جلب شود و کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ معتبرتری خواهید داشت.

رویکرد روابط عمومی

اینفلوئنسر مارکتینگ و روابط عمومی بسیار رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند. متخصصان روابط عمومی اغلب به اینفلوئنسرها به عنوان یک منبع رسانه‌ای نگاه می‌کنند تا از کمپین‌ها و فعالیت‌هایشان حمایت کنند. بنابراین در کمپین‌های روابط عمومی خود می‌توانید از اینفلوئنسرها استفاده کنید و همین‌طور برعکس. به خاطر داشته باشید که کمپین‌های روابط عمومی اغلب برای آگاهی از برند یا اطلاع‌رسانی تغییرات برند استفاده می‌شود بنابراین در این همکاری با اینفلوئنسرها نباید انتظار نرخ تبدیل (کانورژن) داشته باشید. اطمینان حاصل پیدا کنید که اینفلوئنسر مارکتینگ و کمپین روابط عمومی‌تان با اهداف کلی سازمان هم جهت باشد.

نحوه‌های همکاری برندها با اینفلوئنسرها متفاوت است و برای اثربخش‌تر شدن کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ در انتخاب نوع همکاری باید به هدف، شرایط کسب‌وکار، مخاطب بالقوه برند توجه کرد.

منبع:

Scrunch.com

به اشتراک بگذارید